Transport do Anglii po Brexicie

Transport do Anglii po Brexicie

Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej spowodowało duże zawirowania w firmach mających nawiązane umowy handlowe z dostawcami lub odbiorcami z tego obszaru. Jak wygląda transport po Brexicie? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

Konieczny numer EORI

1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania oficjalnie przestała być członkiem UE. Wraz z tzw. twardym Brexitem całkowicie zmienił się transport do Anglii i innych regionów UK, ponieważ każda osoba wprowadzająca wyroby do obrotu automatycznie zostaje uznana za eksportera lub importera. Zarówno wywóz, jak i wwóz ładunków wymaga dopełnienia formalności, które nie obowiązują podczas handlu z krajami wspólnoty.

Gdy chcesz realizować transport towarów, musisz wyrobić numer EORI przeznaczony do identyfikacji gospodarczej. Certyfikat celny można wygenerować przez internet – wystarczy zarejestrować się i wypełnić wniosek dostępny na stronie www.puesc.gov.pl.

Różne formy zgłoszeń celnych

Każdy przejazd wymaga zgłoszeń celnych. Transport towarów do Wielkiej Brytanii wiąże się z koniecznością dostarczenia danych do angielskiego systemu AES/ESC2, który odpowiada za rejestrację wyprowadzania wyrobów poza obszar wspólnoty. Przy imporcie musisz dopełnić procedur dopuszczenia do obrotu na terenie UE. Kolejnym obowiązkiem jest procedura tranzytu. Dostępny jest system TIR oraz NCTS2. Gdy wybierzesz tę drugą możliwość, zabezpieczenie rozpoczynane jest w Anglii, a pozostałe formalności musisz zakończyć w polskim urzędzie celnym.

Dodatkowo transport ciężarowy oznacza konieczność powiadomienia o czasowym składowaniu – dostępności ładunku do kontroli celnej. Służby sprawdzają zawartość oraz dokumenty i na tej podstawie dopuszczają przywożone rzeczy do obrotu.

Procedury VAT

Nastąpiły także duże zmiany w płatnościach VAT od towarów i usług. Transport z UK do Polski oznacza konieczność dokładnego sprawdzania stawek podatkowych dla różnych grup asortymentowych. Sposoby rozliczeń różnią się w zależności od wybranych procedur i dokumentów, które złożysz podczas przekraczania unijnej granicy.

Brexit dodał formalnych obowiązków firmom handlującym z brytyjskimi kontrahentami. Przewoźnicy i spedytorzy coraz częściej jednak zatrudniają wyspecjalizowanych agentów celnych, którzy pomagają w prawidłowej odprawie.